Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 
1. O Aντιπρόεδρος Barrot θεωρεί επιβεβλημένη την υιοθέτηση νέων πακέτων μέτρων για την ευρωπαϊκή ναυτιλία. Ποιες είναι οι θέσεις και οι επισημάνσεις σας για το μέλλον της Ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής και νομοθεσίας; Υπάρχει μια σειρά από στόχους στους οποίους πρέπει να αποβλέπει η πολιτική της Ένωσης για τη ναυτιλία. Χρειάζεται καταρχάς ενίσχυση όλων των μέτρων που αποσκοπούν στο να γίνει πιο ελκυστική η Ευρωπαϊκή σημαία, ενώ παράλληλα πρωταρχικός στόχος πρέπει να είναι η βελτίωση της θαλάσσιας ασφάλειας. Για αυτό είναι απαραίτητο να συνειδητοποιήσουμε ότι οι αυστηρές προδιαγραφές ασφαλείας είναι προς όφελος τόσο των ναυτικών όσο και των πλοιοκτητών, καθώς επίσης και της προστασίας των θαλασσών και των ακτών μας. Όσον αφορά την ενθάρρυνση της απασχόλησης των Ευρωπαίων ναυτικών απαιτούνται επίσης περισσότερες κοινωνικές εγγυήσεις για τους ανθρώπους που εργάζονται στη θάλασσα. Παράλληλα απαιτούνται μέτρα ενίσχυσης των θαλασσίων μεταφορών μικρών αποστάσεων, οι οποίες αποσκοπούν στην αποσυμφόρηση των οδικών μεταφορών της Ένωσης, με τη δημιουργία πραγματικών θαλάσσιων αρτηριών και την στήριξη κοινοτικών προγραμμάτων όπως το Marco Polo. 2.Θεωρείτε ενδεδειγμένη την ανάμειξη των αρμοδίων ευρωβουλευτών στην ολοκλήρωση της μελέτης που αφορά τη νέα Πράσινη Βίβλο για τη Ναυτιλία. Ποιες σκέψεις σας θα μοιραζόσασταν με την ομάδα εργασίας που προΐσταται ο Επίτροπος Borg; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, υπό την ευθύνη του Επίτροπου Αλιείας κ. Borg, βρίσκεται τον καιρό αυτό σε μια διαδικασία διαβούλευσης με τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να μας παρουσιάσει μέσα στο 2006 μία νέα Πράσινη Βίβλο για τη Ναυτιλία, η οποία θα δημιουργήσει έδαφος για συζήτηση σχετικά με τη μελλοντική πολιτική της Ένωσης στο χώρο αυτό. Περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τις οποίες θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και ειδικότερα στην Επιτροπή Μεταφορών. Βρισκόμαστε σε συνεπώς σε μια διαδικασία αναμονής, καθώς θα έχουμε στη συνέχεια τη δυνατότητα να εκφραστούμε ως σώμα και να αναπτύξουμε τις δικές μας προτάσεις. Στο στάδιο αυτό θα επιθυμούσα η ομάδα εργασίας που προΐσταται ο κ. Borg να ακολουθήσει μία οριζόντια προσέγγιση που να αποβλέπει στην παρουσίαση ολοκληρωμένων προτάσεων για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. 3.Αρκετοί ναυτιλιακοί παράγοντες θεωρούν απογοητευτική τη στάση των Ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων μετά τη ψήφιση της Οδηγίας που ποινικοποιεί την εξ αμελείας θαλάσσια ρύπανση; Πώς αντιδράτε σε αυτές τις σκέψεις; Νομίζω ότι όλοι οι παράγοντες της ναυτιλιακής αλυσίδας πρέπει να κατανοήσουν ότι η οδηγία αυτή δεν αποσκοπεί στην ποινικοποίηση της ναυτικής εργασίας ούτε λειτουργεί αποτρεπτικά για την προσέλκυση νέων ανθρώπων στο ναυτικό επάγγελμα. Η εν λόγω οδηγία έχει γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και ειδικότερα των θαλασσών και των ακτών μας, των οποίων η διαφύλαξη είναι συνδεμένη με σημαντικότατες οικονομικές- και όχι μόνο- δραστηριότητες, όπως ο τουρισμός και η αλιεία. Ας αναλογιστούμε τις καταστροφικές συνέπειες που θα είχε η βύθιση ενός μεγάλου δεξαμενόπλοιου στις ελληνικές θάλασσες. Η οδηγία δεν ποινικοποιεί την εξ απλής αμελείας θαλάσσια ρύπανση, όπως λανθασμένα νομίζουν πολλοί, αλλά αφορά μόνον αυτούς οι οποίοι είτε εκ προθέσεως είτε λόγω βαρείας και ενσυνείδητης αμέλειας ρυπαίνουν τη θάλασσα. Συνεπώς οι ναυτικοί μας, οι οποίοι δρουν έντιμα και υπεύθυνα, δεν έχουν κανένα λόγο να φοβούνται και να αισθάνονται απογοητευμένοι. Και τέλος να μην ξεχνάμε ότι η ελληνική νομοθεσία, προτάσσοντας ακριβώς την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, είναι ακόμη αυστηρότερη από την κοινοτική αυτή οδηγία, καθώς θέτει ως βάση υπαιτιότητας την απλή αμέλεια. 4. Η ναυτιλία αφορά άμεσα τα ελληνικά νησιά της άγονης γραμμής, τα οποία μάλλον είναι λησμονημένα από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου και ίσως και από την εξειδικευμένη Επιτροπή Μεταφορών της. Για ποιο λόγο δεν έχει η Επιτροπή Μεταφορών του Κοινοβουλίου επισκεφθεί τα νησιά αυτά και ποιες προτάσεις θα μπορούσατε να υποβάλετε ως προς τη διαρκή παρακολούθηση των θεμάτων που αφορούν τις μεταφορές στις άγονες γραμμές της Ευρώπης; Θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω μαζί σας. Πολλές εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχουν συμπεριλάβει τροπολογίες, οι οποίες κάνουν ειδική αναφορά στις νησιωτικές περιοχές της Ευρώπης και στην ανάγκη ενίσχυσης των θαλάσσιων μεταφορών προς αυτές. Κάθε φορά που υπάρχει μία έκθεση στην Επιτροπή Μεταφορών σχετική με τις θαλάσσιες μεταφορές, τόσο εγώ όσο και άλλοι συνάδελφοί μου καταθέτουμε σχετικές τροπολογίες, οι οποίες γίνονται κατά κανόνα αποδεκτές. Σας παραπέμπω για παράδειγμα σε σχετική τροπολογία που κατέθεσα μαζί με ξένους συναδέλφους μου στην έκθεση του Κοινοβουλίου για το πρόγραμμα Marco Polo ΙΙ, η οποία προβλέπει το κοινοτικό αυτό πρόγραμμα να μπορεί να χρηματοδοτεί κατ' εξαίρεση δράσεις ακόμη και στα πλαίσια ενός μόνο κράτους- μέλους με την προϋπόθεση το κράτος αυτό να έχει μακρά ακτογραμμή και νήσους. Όσον αφορά την επίσκεψη αντιπροσωπείας της Επιτροπής Μεταφορών στα νησιά της άγονης γραμμής, αυτό είναι κάτι που μπορούμε να εξετάσουμε στα πλαίσια των περιορισμένων δυνατοτήτων που έχουν οι επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να πραγματοποιούν παρόμοιες αποστολές. Σχετικά όμως με τις άγονες γραμμές, θα πρέπει να τονίσω ότι οφείλουμε να αναζητήσουμε την ευθύνη εκεί που πραγματικά βρίσκεται και να μην χρεώνουμε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στην Επιτροπή Μεταφορών ή στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα λάθη και τις ολιγωρίες της ελληνικής κυβέρνησης. Όπως γνωρίζετε το Υπουργείο Αιγαίου είχε κατά την περίοδο 2000-2004 σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ναυπήγησης και δρομολόγησης σύγχρονων πλοίων ειδικών προδιαγραφών για κάθε μία από τις οκτώ ενότητες του Αρχιπελάγους τα οποία θα εξασφάλιζαν σταθερή συχνότητα δρομολογίων ανάμεσα στα νησιά της άγονης γραμμής στη βάση μακροχρόνιων συμβάσεων. Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο είχε γίνει αποδεκτό -ύστερα από επίμονες διαπραγματεύσεις - από την τότε Επίτροπο κ. Παλάθιο, θα αποτελούσε την οριστική επίλυση του προβλήματος των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών των άγονων νησιών αν η σημερινή ηγεσία των Υπουργείων Αιγαίου και Εμπορικής Ναυτιλίας δεν το εγκατέλειπαν, προτιμώντας να αναθέσουν βάσει μακροχρόνιων συμβάσεων τις συνδέσεις της άγονης γραμμής στα υπάρχοντα πλοία παλαιάς γενιάς τα οποία προσφέρουν χείριστες υπηρεσίες. 5. Ποια θεωρείτε ότι ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία της επιτροπής σας κατά το 2005 και ποια η πιο ανεπιτυχής έκβαση μιας πολιτικής που θα θέλατε εσείς προσωπικά να υιοθετηθεί; Η Επιτροπή Μεταφορών είναι μία από τις μεγαλύτερες επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με ιδιαίτερα μεγάλο όγκο εργασίας. Επεξεργαζόμαστε έναν σημαντικό αριθμό νομοθετικών προτάσεων που άπτονται των οδικών, των σιδηροδρομικών, των θαλάσσιων και των εναέριων μεταφορών. Η έγκριση τους από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο έχει τις περισσότερες φορές άμεση επίδραση στην καθημερινότητα του πολίτη. Είναι συνεπώς πολύ δύσκολο να μιλήσουμε αποσπασματικά. Προσωπικά νοιώθω ιδιαίτερα ικανοποιημένος όταν η επιτροπή μας-και εν συνεχεία η ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου- εγκρίνει εκθέσεις επί οδηγιών ή κανονισμών που αποσκοπούν στην βελτίωση της ασφάλειας των μεταφορών. 6. Υπάρχει συνεργασία μεταξύ των Ελλήνων και Κυπρίων ευρωβουλευτών σε θέματα μεταφορών; Σε ποιο πλαίσιο εστιάζεται ολοκληρωμένη συμμετοχή και σε ποιο ριζική διαφωνία; Υπάρχει σαφέστατα πολύ καλή συνεργασία με τους Κύπριους συναδέλφους κυρίως στα θέματα θαλασσίων και εναέριων μεταφορών όπου έχουμε κοινούς στόχους και ανησυχίες. Δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν κάποια θέματα στα οποία υπάρχουν διαφωνίες. Είναι βέβαια σαφές ότι για λόγους ευνόητους οι Κύπριοι συνάδελφοι μας δεν έχουν τους ίδιους προβληματισμούς με εμάς σε θέματα σιδηροδρομικών μεταφορών. 7. Θεωρείτε ότι η Ευρωβουλή γνωρίζει και ενδιαφέρεται για την ευρωπαϊκή ναυτιλία; Ποιες κατευθύνσεις έχετε υιοθετήσει προκειμένου να γνωστοποιήσετε τη σημαντικότητα της ναυτιλίας για τους λαούς της Ευρώπης; Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο- και ειδικότερα η αρμόδια Επιτροπή Μεταφορών- ασφαλώς γνωρίζει και ενδιαφέρεται για τα θέματα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των θαλασσίων μεταφορών γενικότερα. Πέραν από την εκπόνηση και έγκριση εκθέσεων επί των νομοθετικών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που σχετίζονται με τα θέματα αυτά, το ενδιαφέρον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καθίσταται επίσης εμφανές από μία σειρά εκθέσεων πρωτοβουλίας σχετικών με τις θαλάσσιες μεταφορές. Θα αναφερθώ ενδεικτικά στην πρόσφατη έκθεση πρωτοβουλίας της Επιτροπής Μεταφορών για τις θαλάσσιες μεταφορές μικρής αποστάσεως. 8. Σας απασχολεί το θέμα της προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Εάν επισκεπτόσασταν μια σχολή στην ελληνική περιφέρεια, ποιες σκέψεις και ποιες γνώσεις θα θέλατε να μοιραστείτε με τους σπουδαστές τους; Είναι αλήθεια ότι το ναυτικό επάγγελμα δεν έχει σήμερα στην Ελλάδα την ίδια ζήτηση και αίγλη με παλαιότερα. Τα πληρώματα των ελληνικών ποντοπόρων πλοίων αποτελούνται πλέον ως επί το πλείστον από ναυτικούς από τρίτες χώρες, ενώ μετά και την κατάργηση της ειδικότητας του ασυρματιστή, οι μόνες ειδικότητες στις οποίες προσβλέπουν ακόμη οι νέοι μας είναι αυτές του μηχανικού και του πλοιάρχου. Νομίζω ότι το μόνο κίνητρο το οποίο μπορεί να κρατήσει τους νέους στο ναυτικό επάγγελμα είναι να δοθούν μεγαλύτερες αποδοχές και καλύτερες συνθήκες διαβίωσης πάνω στο πλοίο.